“Ik zag in mijn jeugd zoveel video’s met haar”

Vera Tsyganova meets Natalia Makarova

Na de succesreeks in februari 2007 danst Het Nationale Ballet opnieuw La Bayadère, het klassiek-romantische ballet over een onmogelijke liefde in de Oriënt. Het gezelschap danst het  in de versie van de legendarische ballerina en choreografe Natalia Makarova. Voor het instuderen kwam ze opnieuw speciaal over uit het buitenland. Dansers Vera Tsyganova en Jozef Varga werkten voor het eerst met haar.

Natalia Makarova (Leningrad, 1940) is een van de Grande Dames van het internationale klassieke ballet. De in 1970 naar het Westen uitgeweken, maar van oorsprong Russische prima ballerina, danste vrijwel alle denkbare solistische rollen uit het klassiek-romantische repertoire en was kind aan huis bij vrijwel alle grote balletgezelschappen, waar haar verschijning steeds met groot enthousiasme werd onthaald. Het is dan ook niet vreemd dat de dansers van Het Nationale Ballet in haar een diep gerespecteerd voorbeeld zien, zelfs, tegen haar opkijken.

Grand sujet Vera Tsyganova die de rol van Gamzatti in La Bayadère danst, noemt haar een ‘indrukwekkende persoonlijkheid’. “Ik zag in mijn jeugd zoveel video’s met haar. Zo herinner ik me een verpletterend Zwanenmeer. Ik bewonder Makarova om de eigen kwaliteiten die ze heeft, de stijl, kleur en glans die ze toen aan haar optredens wist te geven. Ik heb dat op die manier nooit bij andere dansers gezien. Het is spannend voor mij om haar te ontmoeten want ik heb nooit eerder met haar gewerkt. Dat dat nu wel is gebeurd, betekent een grote stap voorwaarts in mijn ontwikkeling, ook omdat het mijn eerste grote rol is bij het gezelschap, en dat is in ieder geval natuurlijk erg spannend.”

Ook eerste solist Jozef Varga stond voor zijn eerste ontmoeting met haar, en ook hij kent haar voornamelijk van door hem bewonderde balletregistraties op video’s die hij als jongeling zag, en van de videoserie Ballerina. “Het is een geweldige ervaring om met haar te hebben mogen werken. Het bood me bovendien de gelegenheid met haar te praten over haar manier van dansen, en om haar lichtheid, haar expressie die in sommige van haar video’s zag, eens met haar te bespreken.”

Jozef vertolkte voor het eerst de rol van Solor. “Ik zie hem als is een groot strijder die door zijn vader en als gevolg van zijn afkomst wordt gedwongen om Gamazatti te huwen, terwijl hij verliefd is op Nikiya. Dat leidt natuurlijk tot allerlei consequenties voor alle personages in dit ballet. De rol van Solor is een mooie, een rol waarvoor je steeds weer moet graven naar de juiste interpretatie. Spannend is ook dat La Bayadère weliswaar een romantisch ballet is, dat echter wordt bevolkt met afwijkende personages. Daardoor krijgt het thema van de liefde meer diepte en contrast.”

Vera Tsyganova heeft een fascinatie ontwikkeld voor het personage aan wie ze vorm moet geven: “Gamzatti is een jonge en sensuele prinses, sterk van karakter, waardig, mooi, vrouwelijk en charmant. Maar ze kan ook wreed zijn. Desondanks is ze geen negatief, destructief personage. Ze is juist bereid te vechten en tot het uiterste te gaan voor wat zij ziet als de liefde van haar leven.

 

Geef een reactie

