Retrospectief Anton Corbijn op Festival Shoot Me

Strijkijzer tijdelijk hoogste bioscoop van Nederland

De zesde editie van het Shoot Me Film Festival staat onder meer in het teken van een retrospectief van het werk van Anton Corbijn. Bovendien brengt de fotograaf en cineast op dinsdag 12 oktober een bezoek aan het festival.

Korrelig, een beetje onscherp. Zwart-wit. De camera – doorgaans een Hasselblad, maar het kan ook best een wegwerptoestel zijn als het zo uitkomt – vaak ogenschijnlijk net een ietsjes te hoog geheven. Foto’s van Anton Corbijn, meestentijds portretten, drukken iets mystieks uit terwijl de personen die hij in ‘zijn’ licht vangt meestentijds met een wat grimmige, zwaarmoedige of wezenloze blik de wereld in kijken, staren of loeren. Corbijn onthult of verhult niets van ze; het lijkt eerder of hij de personen bij toeval voor zijn lens liepen en in het voorbijgaan dan maar op de afdrukknop van zijn toestel drukte.

Natuurlijk – zijn foto’s zijn in wezen razend knap geconstrueerde, bijna Rembrandteske wondertjes, waarvan er vele, vele tot moderne iconen zijn uitgegroeid. Op de foto’s figureren niet de minsten: beroemdheden uit met name de pop-, mode- en filmscene, van Bono Vox, David Bowie, Neil Young en Henry Rollins tot Frank Sinatra, en van Naomi Campbell tot Nastassia Kinski. Maar ook Michael Schumacher. Zijn foto’s sieren talloze platen- en cd-hoezen, covers en centerfolds van OOR en de New Musical Express. Corbijns sterren lijken te balanceren tussen mystificatie en anonimiteit, zij lijken te leven in een terrain vague waar hun bestaan existentieel en vergankelijk lijkt. Vaak staan ze op het oog plompverloren in een leeg en wijds niemandsland, alsof ze er gedropt zijn, maar juist het onnadrukkelijke karakter van die omgeving verleent ze een zekere tijdloosheid, en krijgen ze tegelijk iets kwetsbaars en onsterfelijks.

Van lieverlee, omdat ze het hem vroegen, is hij – zeker voor die tijd – revolutionaire en op basis van low budget videoclips gaan maken voor de popbands die hij op de plaat zette, onder meer voor Nirvana en Depêche Mode. En volgde een documentaire die hij meer als fan dan als cineast maakte over Joy Division, getiteld Control. In september verscheen zijn nieuwste film, The American, met George Clooney en ‘onze’ Thekla Reuten in de hoofdrollen. Niet slecht voor een domineeszoon.

In zijn filmische werk toont Corbijn een voorliefde voor een expressionistisch en wat psychologiserend aandoende stijl. Debet daaraan zijn de Franse cineast Jacques Tati en de Rus Andrej Tarkovski, die hij als zijn leermeesters beschouwt. Voorbeelden bij uitstek zijn de clips Red Guitar, een song van David Sylvian, en Dr. Mabuse van propaganda, waarin hij ook lijkt te citeren uit Murnau’s griezelwerk Nosferatu. Maar Corbijn doet meer. Zo maakte hij in 2006 het logo met een vlieger, dat Den Haag inzet voor stadspromotie.

Corbijn begon begin jaren zeventig met fotografie. De kiekjes die hij maakte van een optreden van Herman Brood in 1973 belandden in Muziekkrant OOR. En zo ging het balletje rollen voor een bijzondere carrière, een balletje dat extra vleugels kreeg toen hij de popzanger in persoon ontmoette en min of meer tot diens fotograferend biograaf uitgroeide. ‘Als een jonge en aspirerende hollandse-muziek-fotograaf was ik in het begin van de zeventiger jaren gefascineerd door Herman Brood, die ik voor het eerst zag toen hij piano speelde bij een reünieconcert van Cuby and The Blizzards. Hij zei niets en bewoog ook praktisch niet – hij droeg een wit shirt, had een zonnebril op en zijn haar zat in een staart. Ik vond dat toen ontzettend gaaf’, schrijft hij in zijn fotoboek over Herman Brood dat na de dood van de rockstar verscheen.

Op de 12e oktober zal Corbijn praten over zijn carrière, uitleg geven bij een aantal van zijn videoclips en zijn werk als filmregisseur toelichten. Gedurende het hele festival (vr 8 t/m zo 17 oktober) kunnen bezoekers op de hoofdlocatie in het Strijkijzer aan het Rijswijkseplein – voor de gelegenheid tot hoogste bioscoopzaal van Nederland gedoopt – dagelijks kijken naar een expositie van zijn videoclips en ander kort werk. Het festival richt zich op zogeheten ‘independent’ films, die vaak in combinatie met live muziek worden vertoond op bijzondere locaties.

Anton Corbijn Retrospectief tijdens het Shoot Me Film Festival (SMFF) van 8 t/m 17 oktober op diverse bijzondere locaties in Den Haag. Meer informatie op www.shoot-me.nl.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s