Ode aan alle volkswijkers

Wunderbaum met Natives in Theater aan het Spui

Van de zomer maakte Wunderbaum in een Rotterdamse sloopflat Natives. Het stuk ademde het gevoel van crisis in onthutsende, gestileerde beelden, gevat in  en onder meer gebaseerd op allerlei film- en romanfragmenten. Nu is er de zaalversie.

De muziektheatervoorstelling Natives maakte Wunderbaum in enkele onttakelde slooppanden in het Zuid-Rotterdamse Pendrecht – eerst doorsnee probleemwijk en daarna achtereenvolgens gebombardeerd tot Vogelaarwijk, prachtwijk, opzoomer- en krachtwijk. Wunderbaum is een gezelschap dat bij uitstek floreert in, bij voorbeeld, een identiteitsloosmakende koopgoot, een broeierige partytent, een onttakelde industrieloods. Of een van hop- en moutbouquet doordrongen drankhol. Net zo makkelijk maakt ze dus kwartier in een rijtje ontzielde, gestripte slooppanden dat de loden kogelbal wacht. Neem het voor het Vlaams Theaterfestival 2010 geselecteerde relatiedrama Rail Gourmet. Dat werd gespeeld in een loods op een industrieterrein (Delft), maar ook in een wolkenkrabber (Rotterdam). De gekozen plekken zetten de wanhoop van de personages kracht bij in hun pogingen om in contact te blijven met de wereld om hen heen. Niettemin drijft Wunderbaum op het acteerspel van Walter Bart, Wine Dierickx, Matijs Jansen, Maartje Remmers en Marleen Scholten. Zij maken het persoonlijk parcours van hun personages tastbaar door hen een krachtige kwetsbaarheid te verlenen. Die kwetsbaarheid lijkt het antwoord van de groep op de vaak bijtende omgeving waar de groep ons in gedachten naartoe brengt.

De acteursgroep speelt graag uit de losse pols – of wekt dan toch die indruk. Eigenlijk is dat ook in Natives zo. Matijs Jansen, een van de acteurs van de acteursgroep: “Wij voelen ons altijd sterk verbonden met de omgeving waarin we werken. Toen we Natives aan het maken waren, kwamen we tot de ontdekking dat we de theatrale sfeer van Natives in Pendrecht niet zomaar zouden kunnen overplanten. Voor de zaalversie hebben we daarom buurtbewoners geïnterviewd en die gesprekken in de voorstelling verwerkt. Het is daardoor een voorstelling geworden waarin het accent meer op toneel is komen te liggen: we vertolken de rol van inwoners van Pendrecht.” De voorstelling is wat Jansen betreft een ode aan de bewoners van Pendrecht, een wijk die volgens Jansen  inhoudelijk symbool staat voor de toestand waarin talloze andere naoorlogse krachtwijken verzeild zijn geraakt. “In Den Haag zou dat bijvoorbeeld de wijk Transvaal kunnen zijn”, legt de op Haagse zandgrond geboren en getogen Hagenaar uit. In het stuk neemt de groep geleerde woorden in de mond van historicus Tony Judt, die een actuele analyse maakte van de verdeling tussen rijk en arm. “Die monoloog is wezenlijk. Die laat zien waar de huidige om zich heen grijpende armoede vandaan komt.”

Pluche
Opvallend, die move naar het comfortabele pluche van het reguliere theater. “In een theater is de spanning tussen zaal en podium doorgaans wat opgelegd”, verklaart Jansen. “Op locatie spelen vind ik, vinden wij, daarom meestal spannender. Want daar ontstaan vaak onverwachte maar inspirerende gebeurtenissen en ontmoetingen. Het steeds weer zoeken naar geschikte panden in andere steden voor een bestaande productie is trouwens ongelooflijk lastig en arbeidsintensief, en pakt bovendien de ene keer beter uit dan de andere. Denk niet dat we een aversie hebben tegen theaterzalen. We hebben anderhalf jaar terug onder de vlag van NT Gent bijvoorbeeld De Tien Geboden van Kieslowski gespeeld in een uitgebreide theatertournee.”

Ontregelend
De groep keerde pas pal voor de première van de zaalversie van Natives terug van een serie ‘docu-performances’ die het onlangs in Los Angeles maakte. Daar maakte de groep een stuk over het beeldend kunstwerk Kabouter Buttplug van de daar woonachtige beeldend kunstenaar Paul McCarthy . Het is tekenend voor de aanpak van de acteursgroep, die hen de Prosceniumprijs 2010 opleverde. Multimediaal muziektheater, gevoelstoneel, een enkel stuk dat je een buldogdrama zou kunnen noemen. En, niet te vergeten: community art. Evenmin draait Wunderbaum de hand om voor een film of een gedramatiseerd hoorspel. De groep maakt net zo lief cabaretesk getint toneel of een pure theaterballade, als een door de politieke barometer ingegeven gedramatiseerde lezing. Hun favoriete speelgrond varieert en maakt nieuwsgierig. Niet allereerst een zwarte theaterdoos of een goudomrande bonbonnière. Als Wunderbaum al de oversteek naar de theaterzaal waagt maakt ze die zich meestal eigen door de straat het theater in te halen. Zie Natives. En Wunderbaum zoekt daarbij altijd naar ontregeling. Zo kregen de bezoekers van Venlo bierpullen, leverworst en mosterd voorgeschoteld, en aan het begin van Beer Tourist een bekertje wodka.

Natives van acteursgroep Wunderbaum is op vr 17 dec te zien in Theater aan het Spui, (070) 346 5272. Meer informatie op www.theateraanhetspui.nl of www.wunderbaum.nl.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s