Weerzien dat ontspoort in ’n nachtmerrie

Schokkend toneel van Sarah Kane met Peter Blok

Op een hotelkamer in Kosovo drijft een koppel elkaar nietsontziend tot het uiterste, terwijl om hen heen de burgeroorlog keihard woedt.

Sarah Kane (1971-1999) schreef in haar korte leven vijf toneelstukken, waarin de pijnlijke wonden van de postmoderne westerse maatschappij worden blootgelegd. Haar Blasted bevat hoogexplosief materiaal, opgetekend door een Engelse toneelschrijfster die op haar 29e besloot zonder omwegen uit het leven te stappen, door ophanging aan haar schoenveters in de wc van het ziekenhuis waar ze was opgenomen na een eerdere zelfmoordpoging. “Dat geeft wel iets aan”, zegt Peter Blok, die in Blasted de rol van tabloidjournalist speelt. “Je voelt dat Kane in alle opzichten net iets anders tegen de dingen aankijkt. Ik vergelijk haar wel met Pasolini. Net als hij schiep ze een heel eigen universum, in haar geval door de manische depressiviteit die haar in zijn greep had. Wat Sarah Kane echt bijzonder maakt is de roekeloosheid waarmee ze inbeukte op de grenzen van het genre.”

Sprekend over Sarah Kane gaat het al snel over geweld en seks. Alle taboes komen voorbij: verkrachting, incest, marteling, afgehakte ledematen, moord en kannibalisme. Al bij de première van haar debuut Blasted was Kane omstreden: een jonge vrouw wordt verkracht, een hotelkamer opgeblazen en de ingewanden van een baby verorberd. Maar achter de eerste shock van Kanes werk ligt veel meer. Kane was bovenmatig intelligent, geëngageerd en had een flinke dosis humor. Ook was ze een meester in het nauwkeurig componeren van haar teksten.
Voor Peter Blok, onder meer bekend van de film Zwartboek, de tv-series Baantjer en Evelien, en de toneelhit Cloaca, gaat het stuk vooral over beschaving.  Blok: “Hoe dik is de laag beschaving die we ons aanmeten? Wanneer verschijnt er craquelé in de laklaag van het leven? Waartoe ben je in staat als een burgeroorlog, zelfs al is het er eentje tussen twee mensen, uitbreekt? Wat gebeurt er met mensen en in jezelf als je voor zo’n situatie wordt gesteld? Kane giet zulke bestaansvragen in gecondenseerde taal en laat die uitspreken in een overprikkelde omgeving. In die hogedrukpan zie je pas echt wat intensiteiten bij mensen losmaken.”

“Het is fascinerend om in een wereld te mogen duiken die een ander als het ware voor je georkestreerd heeft”, antwoordt Blok op de vraag of het een aantrekkelijk stuk is voor een acteur. “Bovendien is het niet voor de hand liggend om mij voor deze rol te casten. Normaal speel ik rollen die psychologisch-realistisch zijn, zal ik maar zeggen, doorgaans de wat sympathiekere rollen. Het komt zelden voor dat ik een shockerende of onsympathieke rol toebedeeld krijg, en deze vent is echt een nare man. Voor mij was dat juist de reden om deze rol aan te nemen.”

Blok kennen we ook van het Nationale Toneel, waar hij voor het laatst in Medea te zien was. Zien we hem daar binnenkort nog eens terug? Blok: Wie weet. Ik vind het in ieder geval leuk om er te spelen, en ook het spelen in Den Haag bevalt me altijd wel.”

Blasted door Toneelschuur Producties is op di 11 en wo 12 januari te zien in Theater aan het Spui. Meer informatie: www.theateraanhetspui.nl of T (070) 346 52 72.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s