Zomaar van de fiets gelazerd

Lebbis met nieuw programma in Theater Diligentia

Aan Branding van Lebbis ging een opmerkelijke voorbereiding vooraf. Hij hield ‘unplugged’ voorstellingen voor de uiteindelijke ‘gepimpte’ versie die in de theaters is te zien. Na 20 jaren op het podium is hij nog altijd bereid ver te gaan: “Er is nog zoveel te doen, zoveel te vertellen.”

“Zomaar van de fiets gelazerd. Hersenschudding.” Hans Sibbel, alias Lebbis, voelde in mei vorig jaar zijn hoofd behoorlijk bonken. “En nog altijd heb ik er last van. Zo kan ik, bijvoorbeeld, nog steeds niet hardlopen. Levert nog steeds te veel hoofdpijn op. Het is niet duidelijk hoe lang je last blijft houden. Bij sommige mensen duurt die hoofdpijn het hele leven voort.” Een van de angstigste momenten doorstond hij toen hij een MRI-scan moest ondergaan. “Ik raakte geheel in paniek. Mijn hersenen konden het niet aan.”
Toch was het voorval ook een klein reddingsboeitje, noem het een anker: “In mijn nieuwe programma sta ik stil bij wat er in en met je gebeurt als je een hersenschudding oploopt. Sommige mensen die een hersenschudding oplopen horen opeens alles super goed, of kunnen ruiken of zien zoals ze nooit eerder hebben gedaan. Gevoelsorganen zijn daardoor volcontinu overprikkeld. Niet fijn.”
Hij vergelijkt de staat waarin iemand die een hersenschudding heeft met het blikveld van een cabaretier: “Het is als verliefd zijn. Je vernauwt je blik, je focust op een specifiek deel van het leven.” Het kostte hem dan ook meer of andere moeite dan anders om tot een nieuw programma te komen. “Ik doe niet aan try-outs. Maar deze keer was het de bedoeling als voorbereiding op de theatertournee dat ik een reeks stand up-comedy-achtige voorstellingen zou doen, ‘unplugged’-versies, in Toomler, het Amsterdamse honk van stand-uppers. Ik moest in het begin weliswaar erg opletten om niet met te veel hoofdpijn van het podium te stappen, maar in essentie heeft die aanpak me gebracht wat ik ervan wilde. Het mooie is namelijk dat je in de setting van een stand-up show meer kunt uitproberen dan in een reguliere theatervoorstelling. Zo kun je meer spelen met de opbouw en de spanningsboog. En daar lering uit trekken.”

Op de vraag of we nu opeens na 20 jaar een geheel andere Lebbis te zien krijgen dan voorheen, antwoordt hij subtiel: “Mensen krijgen in Branding een andere kant van me te zien.” Misschien moeten bezoekers wat meer moeite doen dan anders, wat meer doorzetten. Daar staat dan tegenover dat ik voor mijn gevoel dieper ga, dat een onderlaag wordt aangeboord. Zoiets deed Shakespeare in zijn stukken ook. Die gaan over liefde of over macht, maar ondertussen sneed hij een maatschappelijk vraagstuk aan. Ik maak nu al 20 jaar cabaretvoorstellingen met ongelooflijk veel plezier. En er is nog zoveel te doen. Er is nog zoveel te vertellen. Al 20 jaar lang gooi ik de beuk erin. Tegen de domheid, de laksheid, de liefdeloosheid. Geen idee of het geholpen heeft, maar ik popel om het weer te proberen. Met nieuwe energie, nieuwe inzichten, nieuwe hoop. Maar vergis je niet: nog steeds zijn er in mijn voorstelling grappen te horen over Libië en, bijvoorbeeld, zingende ADO-voetballers die luidkeels op joden jagen.”

Branding van Lebbis is te zien in Theater Diligentia op za 2 april. Meer informatie: www.lebbis.nl. Reserveren: www.theater-diligentia.nl of telefonisch (070) 3610540.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s