Marktplaatsbashing en sierwortelsnijden

Dijkshoorn & Verdonschot: literair rocktheater

Nico Dijkshoorn trekt met kompaan Leon Verdonschot het land door voor de reprise van hun theatervoorstelling Ook voor vrouwen. “We zijn geen mompelende in zichzelf gekeerde kutpoëten.”

‘Marktplaatsbashing’ is, net als het naar zijn zeggen overduidelijk onderschatte, doch al-edele ‘sierwortelsnijden’, een van z’n figuurlijke grote passies. De meestentijds ongelikte en fulminerende schrijfstijl waarin hij grossiert werd door romancier P.F. Thomése omschreven als ‘keiharde literatuur’: Nico Dijkshoorn, columnist, (snel)dichter, schrijver, (beroeps)blogger, muzikant, prof-ironicus, commentator en wat niet al meer. Een bijna als in beton gegoten Bomans. Het meest bekend is hij nog van zijn wekelijkse, doorgaans twee minuten durende woensdagavondoptredens als sneldichter in het tv-programma De Wereld Draait Door. Dijkshoorn: “Eigenlijk voel ik me nog het meest muzikant, gitarist eigenlijk, rockgitarist om precies te zijn.” In zijn verzameling prijken dan ook ’n spierwitte Gretsch WhiteFalcon die mooi is van lelijkheid en afgebiesd met bladgoud, een Fender Telecaster en, pas recent, een op maat gebouwde gitaar. “Muziek maken is eigenlijk wat ik al 25 jaar lang doe. De genoemde andere bezigheden zijn er gaandeweg ‘bijgekomen’. Dat ik tijdens deze tour in een theater zoals De Kleine Komedie mag optreden, dat is voor mij eigenlijk een jongensboek. Ik kan het me nog goed heugen hoe ik indertijd met drummer en vriend Herman Klaassen optrad in de plaatselijke Amstelveense bibliotheek, tussen het plakken van, toen al, uitleenbarcodes op boeken door. Hij doet in het theaterprogramma Ook voor vrouwen trouwens ook mee, op drums uiteraard.”

In Ook voor vrouwen deelt vijftiger Dijkshoorn het podium met, onder meer, Leon Verdonschot, journalist, Revu-columnist, VPRO-presentator en Kink FM-radiomaker. “Dat houdt verband met een avond die ik namens de hoofdstedelijke poptempel Paradiso mocht samenstellen. “Ook voor vrouwen, zegt Dijkshoorn, “is niets meer of minder dan een aantal vrienden die op een podium een fijne avond hebben en het publiek daarvan met volle teugen willen laten meegenieten. “Het is geen cabaret. Leon en ik staan als schrijvers op het podium, lezen verhalen op met het papier voor onze neus. We zijn geen mompelende in zichzelf gekeerde kutpoëten die zo nodig het theater in moeten.”  Volgens Dijkshoorn  is er geen echte ‘rode draad’ in het theaterprogramma te bekennen “of het moet zijn dat we graag onze muziekhelden naar voren schuiven. Voor mij zijn dat onder meer funk-king James Brown en rocker-avant-la-lettre Lou Reed; voor Leon met name singer/songwriter John Hiatt en de vorig jaar overleden Bobby Farrell, de dj annex danser van discoband Boney M. We spelen covers van ze, en daarnaast doen we enkele composities van de ongelooflijke goede punkzanger Denvis, die deel uitmaakt van onze gelegenheidsband. Zijn echte rockheld is trouwens David Bowie. “Zijn album Ziggy Stardust is onovertroffen. Bij Bowie is mijn liefde voor muziek ontstaan, die ongelooflijke, vrijwel organische mengeling van muziek en theater, nét wat authentieker dan bij eveneens zo iemand als Alice Cooper: prachtig!” Dijkshoorn heeft het werk van de zeventigerjaren-dichter Johnny van Doorn, alias The Selfkicker, verzameld, “als een van mijn grote voorbeelden van dichters die in al zijn woestheid een vanzelfsprekende manier van optreden had.”

Actualiteit en improvisatie speelt een grote rol in Ook voor vrouwen. “Leon en ik kopen voor aanvang van ieder optreden een plaatselijke krant, kiezen uit die krant één foto, die we vervolgens ter plekke beschrijven.” Het resultaat wordt in de voorstelling voorgelezen en uiteraard wordt de foto in kwestie getoond. “En ik schrijf ieder optreden zo’n vijf à zes nieuwe gedichten aan de hand van foto’s die ik maak tijdens een wandeling door de stad waar we optreden. We staan dus echt als schrijvers op het podium.”

Ook voor vrouwen, met onder meer Nico Dijkshoorn, Leon Verdonschot, Denvis, en The Hank Five. In Theater De Regentes op za 1 oktober. Meer informatie: www.deregentes.nl. T 070-3637798.

Geef een reactie

