Een demasqué van leugens

Roeland Fernhout bij Toneelgroep Amsterdam in Al mijn zonen

“Het is een beetje in de schaduw van Dood van een Handelsreiziger komen te staan. Maar pal daarvóór schreef Miller dus dit stuk”. Hij, acteur Roeland Fernhout, bedoelt maar te zeggen. “Het is werkelijk een ongelooflijk toneelstuk, een tekst die staat als een huis. Alle personages laten er hun veruit mooiste maar ook lelijkste kant zien, het geeft een inkijk in de ontluisterende achterkant van die zo veelgeroemde ‘American Dream’, terwijl de sympathie in het stuk, het vertelperspectief, ondertussen steeds blijft kantelen en verschuiven, zodat je voortdurend ‘getriggerd’ en aangehaakt blijft. Je zou het een whodunnit kunnen noemen”.

Het enthousiasme van Roeland Fernhout, die in Arthur Miller’s Al mijn zonen van Toneelgroep Amsterdam (TA) de rol van Chris Keller vervult, is aanstekelijk: “Het is een voorstelling waar het publiek echt van geniet”. De voorstelling werd drie jaar geleden onder de vlag van TA-2 in de regie van belofte Thibaud Delpeut met veel succes uitgebracht, en is nu aan een verdiende herneming in de grote zaal toe. Chris Keller is volgens Fernhout een zachtaardige jongen die tegen wil en dank verzeild raakt in allerlei oorlogsleed, en in die tijd zijn broer heeft verloren. “Elke Amerikaan kent deze ‘iconische’ rol, want het stuk is er een echte klassieker. Het is zeker geen makkelijk rol, je moet al de beschikbare registers die je in je hebt opentrekken, je moet goed aan de bak, hoewel voor mij al veel klaar lag in deze rol. Soms zijn er van die personages waar je op een of andere manier veel van begrijpt.”

In Al mijn zonen (1947) heeft fabrikant en vader Joe Keller tijdens de oorlog vliegtuigmotoren met een ingebouwde constructiefout afgeleverd, hetgeen verschillende piloten het leven heeft gekost. Bij een gerechtelijk onderzoek weet hij de verantwoordelijk af te schuiven op zijn vennoot, maar hij weet zich geen raad als hij het bericht verneemt dat zijn oudste zoon Larry wordt vermist. Het gezin moet vervolgens een demasqué aan leugens onder ogen zien. “Het gezin Keller komt er niet uit, ze waren ooit met zijn vieren, maar dat is dus veranderd. Chris, de benjamin van het gezin, probeert een zelfstandig leven op te bouwen, maar merkt dat zoiets na het leed dat de familie heeft getroffen, geen eenvoudige of uitgemaakte zaak is”, aldus de in het Haagse Benoordenhout opgegroeide acteur. De kern van het stuk zijn de zinnen die Chris uitspreekt: ‘Ik weet dat jij niet slechter bent dan de meesten maar ik dacht dat jij beter was’. Fernhout: “Het is een fragiel moment. Die ene zin vervat de essentie. Chris hoopte en droomde altijd van een veilig thuis, een eerlijke plek. Dat bleek niet zo te mogen zijn”.

“Voor een acteur is Al mijn zonen een dankbaar stuk om te spelen doordat het zo’n sterk stuk is, dat evenzo briljant is geregisseerd”. Maar er zijn ook meer dan uitstekende tegenspelers, zegt Fernhout, onder wie Fred Goessens, Marieke Heebink en Karina Smulders. “Het is daarbij een erg toegankelijke voorstelling”, aldus de acteur die onlangs werd genomineerd voor een Gouden Kalf in de categorie ‘beste acteur’, voor zijn rol als oorlogsfotograaf in het televisiedrama Terug van Jenneke Boeijink, waarvoor Thibaud Delpeut grotendeels het scenario leverde. “Het is fijn werken met hem”.

Al mijn zonen van Toneelgroep Amsterdam is op dinsdag 2 en woensdag 3 april te zien in de Koninklijke Schouwburg. Meer informatie: www.tga.nl en www.ks.nl. Telefonisch kaarten reserveren: 0900-3456789.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s