Hartekreten in wervelende mozaïekvertellingen

Laura van Dolron wil nu vooral luísteren

In haar altijd zeer persoonlijke voorstellingen zoekt Laura van Dolron de illusie achter de illusie. Stand-up philosophy, zo omschrijft Van Dolron haar vorm van theatermaken. Maar ze wil meer: ze verlaat het repetitielokaal, in een radicale poging de hedendaagse maatschappij te duiden, te verwerpen en dan weer te omarmen.

Ze is als zalf voor de ziel, kauwgom voor de hersenen, zo schreef een recensent, In haar nieuwe onderneming Laura Luistert … Live en Lastminute worden we van allerganserharte uitgenodigd ‘mee te denken’, via Facebook. Als nauwelijks enig andere generatiegenoot slaagt Van Dolron (1976) er in om aan veel van haar en existentieel klinkende twijfels een heldere stem te geven, evenals aan de speurtocht naar idealen en de, soms verlammende, verwarring van leeftijdgenoten. Haar voorstellingen liggen daardoor dicht, als een nauwsluitende huid, op de geest van de tijd. Scherp en doorgaans op bijtende toon, analyserend tot op het bot en honend van zelfspot, keert ze iedere, íedere waarheid binnenstebuiten. Vlijmscherp, compromisloos en onconventioneel , en toch mét humor beziet zij de wereld in rap tempo, en zonder de minste omwegen, van oprecht en stuitend authentiek commentaar: ‘Wat hoor je kloppen als je de hectiek van alledag buiten sluit?’

Genoeg gepraat, zo meent ze nu, na jaren van voorstellingen waarin ze uitgebreid aan het woord was. Nu wil ze luisteren. Wat is nú nodig, vraagt ze zich af. Precies zoals in een van haar eerdere voorstellingen, maar maakt ze er deze keer vier verschillende ‘bijeenkomsten’ van, soms met een diner als entr’acte. Ze wil, samen met u, eten en denken, en zich laven aan utopieën die een bonte stoet aan prominente gasten gaat uitstrooien. Ze heeft voor Laura luistert… een aantal geestverwanten uitgenodigd, “noem ze wederzijdse bewonderaars”, aldus Van Dolron, die ze de voorbije jaren heeft leren kennen en waarderen. “Ik geef mezelf een enorm cadeau door deze avonden te organiseren”. Het resulteert in vier verschillende ‘Sinterklaasavonden’ vol gloedvolle, sprankelende speeches en dromerige debatten: een religieuze, een utopische, een begrafenis- en een acteursavond. Laura: “Deze aanpak geeft me een excuus om met een aantal mooie, markante mensen die ik ben tegengekomen, na te denken over schoonheid en troost, hoop en wanhoop, over de zin en onzin van het leven”.

Het lijken bij voorbaat onconventionele en ontroerende avonden te worden. En passant doet Laura een poging de theaterzaal opnieuw te definiëren, want die zal worden gebruikt als kerk, rouwkamer, atelier voor wereldverbetering, en als speeltuin voor acteurs. Daarnaast schrijft ze zelf last minute, a l’improviste (“Ik haat gekunsteldheid”) en ter plekke commentaar op wat ze aan zich zag en hoorde voorbijtrekken. “Het voelt voor mij minder eng als een voorstelling maken, want mijn gasten staan immers centraal. Maar als ‘festivaldirecteur’ moet ik wel zorgen voor een lawine aan prikkelende voordrachten en die onderling op elkaar afgestemd te krijgen”. Ze hoopt dat de schoonheid van het moment zal zegevieren, dat details een universele betekenis krijgen en dat er eerder ‘overeenkomsten dan verschillen’ aan het licht treden’. Van Dolron: “Ik schrijf niet voor mezelf, nooit gedaan ook. Ik wil hiermee onder meer mijn eigen eenzaamheid verbreken, want ik ben gewend alleen te werken. Ik wil met deze bijeenkomsten aan bezoekers, de sprekers en de bezoekers vooral troost bieden. Ik hoop dat ik niet alles in mijn eigen straatje ga duwen en ik wil vooral geen illusies construeren”.

Laura Luistert … Live en Lastminute door Laura van Dolron i.s.m. Goed Gezelschap van Laura en het Nationale Toneel. In Theater aan het Spui van woensdag 15 mei t/m vrijdag 24 mei. Met bijdragen van (onder voorbehoud) Alexander Rinnooy Kan, Anniek Pheifer, Désanne van Brederode, Ellen Schoenaards, Eva Duijvestein, Freek Vielen, Jan Jaap van der Wal, Jantien Koenders, Jeltje van Nieuwenhoven, Koos Terpstra, Maarten Mertens, Marjolein van Heemstra, Mark Kulsdom, Martijn de Rijk, Peter van Rooyen, Pieter Hilhorst, Rebekka de Wit, René Gude, Rogier Schippers, Sacha Hilhorst, Sjaan Duinhoven, Steve Aernouts, Sunny Bergman, Theo Nijland, Toos Linnemann, Wim Helsen, Wouter Hillaert en Yuri Saris.

Meer informatie: www.nationaletoneel.nl en www.theateraanhetspui.nl. Telefonisch kaarten reserveren: (070) 346 52 72.

Geef een reactie

