Thomas van Luyns smaakvolle avondje uit

Toen disco nog onbedorven was

“Disco is mooi, disco ligt mij aan het hart. Ik vind het een vergevorderde kunstvorm. Disco is bij uitstek de muziek van het verlangen. De belofte dat het goed komt, in welke toestand je dan ook verkeert. Dat wordt treffend tot uitdrukking gebracht in het woordje ‘tonight’ dat aldoor opduikt in songteksten uit de seventies en eighties. Tonight it’s gonna be allright, klinkt het dan”. Thomas van Luyn (1968) houdt een Smaakvol Avondje Uit en neemt een eigenhandig op de kop getikte ‘vintage’ Roland Juno-60 uit 1988 mee. “Een pracht-synthesizer. De Juno-60 was de goedkope opvolger van de beroemde Prophet 5-synthesizer, en is op veel opnames uit die tijd te horen”. De klank van de Juno-60 wordt vaak omschreven als rijk, vol en ‘vet’. Mooie strings en sweeps, prettige bassen en orgels. Luisterend naar de Juno-60 had je het idee dat je dat liedje al heel vaak op de radio had gehoord. “Disco en de Juno: samen vormen ze het geluid van m’n jeugd”, zegt Van Luyn. “Ik heb een nieuwe versie van de Juno op mijn personal computer geïnstalleerd, maar dan klinkt de Juno lang zo mooi niet als mijn ouwe beestje. Zo mis ik bijvoorbeeld de ruis die opklinkt op het moment dat je die oude Juno inschakelt.”

Van Luyn maakte deel uit van het duo Ajuinen & Look oftewel Mike & Thomas. Samen met Mike Boddé maakte hij diverse theaterprogramma’s en het dwarse tv-programma De Mike & Thomas Show. Daarnaast maakte Van Luyn deel uit van het team van Kopspijkers, waar hij met imitaties onder meer Gerard Joling, Ferry Mingelen, Jort Kelder, minister Remkes, Tony Blair en Harry Mulisch een tweede leven inblies. Later speelde hij met Sanne Wallis de Vries in het televisieprogramma Waskracht! Maar hij is ook bekend van QI en de late-night talkshow Je Mist Meer Dan Je Ziet bij De Wereld Draait Door. Hij maakte eerder vier soloprogramma’s en momenteel schrijft hij wekelijks een column voor de Volkskrant Magazine. Die zijn recentelijk in boekvorm gebundeld onder de titel ‘Het echte cadeau krijg je nog’.

Voor het eerst in acht jaar staat Thomas van Luyn weer solo in het theater. Dat is na Fanfare (1997), Het heelal (2000), Acht (2001) en Kijk mij (2002) nu dus voor de vijfde keer. “Aspecten van mezelf”, zegt Van Luyn, dat is de kapstok waaraan hij de bij pers en het publiek zijn goed ontvangen cabaretvoorstelling heeft opgehangen. “Ik houd niet zo van ‘ronde’ thema’s, beginsels die het publiek met een loep uitvergroot op het bordje toegeworpen krijgt. In deze voorstelling gaat het meer om karaktereigenschappen van me, die accentueer ik. Mijn onvermogen om me aan gezelschap te kunnen aanpassen, of het feit dat het vermogen tot administreren me ontbreekt”. Géén bestaande typetjes dus. “Het leuke van cabaret is dat je een vrijbrief krijgt: om gek te doen, zeg maar: te doen wat je maar wilt. En dat mensen dat doorgaans waarderen”.

Van Luyn zegt in zijn jeugd nooit werkelijk een fascinatie voor cabaret te hebben ontwikkeld. “Cabaret was indertijd vooral engagement. Vond ik toen maar onzin”. Eigenlijk wilde hij acteur of popmusicus worden, ‘maar daar was ik te bescheten voor toen puntje bij paaltje kwam’. Hij ging in Leiden Chinees studeren, en ontmoette daar geestverwant Mike Boddé. “We deden wat, we zongen wat, en we lachten wat. En dat bleek dan ineens cabaret te heten”. De studie Chinees was niks voor hem. “Ben uitgeweken naar Algemene Letteren, maar ook die studie was niet aan mij besteed. Maar alles bij elkaar is het wel een goede voedingsbodem voor cabaret gebleken.”

Thomas van Luyns Smaakvol Avondje Uit is op vrijdag 17 januari 2014 te zien in Theater Diligentia. Meer informatie op www.bunkertheaterzaken.nl en www.diligentia-pepijn.nl. Telefonisch kaarten reserveren: (070) 361 05 40.

Geef een reactie

