Kwetsbare vaders met acht stoere vuisten

Percossa met première van The Real Deal

Met The Real Deal zet ‘slagwerktheatergroep’ Percossa een nieuw stap in hun ontwikkeling. Regisseur Jos Thie: “Ik schaar ze in het rijtje van The Ashton Brothers en de Wereldband”.

XXL trommels met een showy 3D lichtshow, dat is het geijkte beeld dat bij velen oprijst als je het hebt over theateroptredens van slagwerkgroepen. Niet bij Percossa. Met The Real Deal presenteert het viertal rasslagwerkers een nieuwe voorstelling die, naast gekheid op een stokje, nog meer dan vroegere producties een uitgesproken theatrale rode draad kent: die van het vaderschap. “We zijn tegenwoordig alle vier vader”, zegt Janwillem van der Poll, een van de percussionisten van Percossa. En regisseur Jos Thie, die zich met The Real Deal voor het eerst inhoudelijk over een programma van de vier slagwerkers boog: “Rond de repetities waren er steeds twee gespreksonderwerpen. Aan de ene kant de nieuwe voorstelling, aan de andere verhalen over het thuisfront en dan vooral over de kinderen. We hebben daarom besloten om het vaderschap tot uitgangspunt te nemen. Elk nummer in The Real Deal is hoe dan ook daar op geïnspireerd. Zo beginnen we met het geluid van de hartslag van een ongeboren kind en eindigen we met een ouderling die op stap gaat”.

Natuurlijk zitten er in The Real Deal als vanouds nummers met supersized trommels en een flashy lichtontwerp. “Maar meer dan in vorige shows staan die ten dienste van de rode draad, van het thema waarvoor we met Thie hebben gekozen”. Zulk overdonderend klinkend spierballendrumwerk komt onder meer voor in een scène waarin we een jongetje laten opkijken tegen zijn vader, zijn held, zijn alles. “Dat, zo zegt Van der Poll, “stelt zo’n ‘poweract’ opeens in een ander daglicht. Slagwerk is geen doel op zich, maar een middel om theater te maken”.

Ritmiek
In eerdere voorstellingen introduceerde Percossa nummers waarin ze op de proppen kwamen met klompen, met een didgeridoo, met een zingende zaag. “We gaan graag op klankavontuur. We houden van wisselende sferen. Af en toe zingen we, niet altijd in een begrijpelijke, verstaanbare taal, maar zetten de stem in als klankinstrument. In The Real Deal zit zelfs een Afrikaans slaapliedje. Maar ook maken we dankbaar gebruik van melodisch slagwerk”, aldus Van der Poll. “Marimba, xylofoon, klokkenspel en vibrafoon, houten blokjes of metalen staafjes, we zoeken ze graag op. Ritmiek, dát is de taal die wij spreken, ons gereedschap, dat zit in onze genen besloten. Wij allen, naast mij Niels van Hoorn, Eric Robillard en René Spierings, hebben het conservatorium doorlopen, dus die liefde voor ritme sla je er niet zomaar uit. Het is het startpunt. Maar we willen niet louter en alleen een drumshow presenteren ”.

Extra kwaliteit
“Ik heb ze de laatste jaren een paar keer in het theater aan het werk gezien. Wat me onmiddellijk opviel is dat het zulke uitstekende musici zijn en vooral dat ze uitstekend toegerust zijn om daaromheen theater te maken”, vertelt een opgetogen Jos Thie. “Dat is een extra kwaliteit”. Thie heeft met The Real Deal het regisseursstokje bij Percossa overgenomen van Karel ‘Mini’ de Rooij, die over twee van hun producties de regie heeft gevoerd. “Karel is bij uitstek een man van het variété en die invalshoek heeft Percossa ontegenzeggelijk verder gebracht”, zegt Thie. “Klopt”, zo bevestigt Janwillem van der Poll, “maar we wilden opnieuw een stap maken in onze ontwikkeling en daarin heeft Jos ons op het goede spoor gezet”. Karel de Rooij heeft bij Percossa op eigen gezag een stapje terug gedaan. “Na twee producties is het goed als weer eens een ander er zijn licht over laat schijnen. Jos vind ik een uitstekende keuze en een prima opvolger voor mij, ook al omdat hij de regisseur is van verschillende voorstellingen van Mini & Maxi”.

Percossa is van vele markten thuis. Zo tekende de slagwerkersact onder meer voor de muziek in de voorstelling The Open Square die choreograaf Itzik Galili een tijd geleden bij het Staatsballett Berlin maakte. “In Nederland wordt hun talent nog altijd niet op waarde geschat”, breekt Karel de Rooij een lans voor het viertal. “Terwijl hun optredens in Parijs, aldaar in de lichtstad jubelend werd ontvangen. En ook op tournees die hen naar tal van landen voert, is het steevast raak. Nog dit jaar reizen ze af naar China, zo is de bedoeling. Thie: “Slagwerkgroepen zijn er zoveel in de wereld, van Percossa is er maar een. Ikzelf schaar ze in het rijtje van The Ashton Brothers en de Wereldband”.

The Real Deal van Percossa is op maandag 9 en dinsdag 10 februari 2015 te zien in de Koninklijke Schouwburg. Meer informatie op percossa.nl en ks.nl. Telefonisch kaarten reserveren op 0900-3456789.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s