Dansen – op de vulkaan van de wereld

The New Forest Fest, een manifest in de dop

Tien dagen lang de stad aldoor op stelten zetten, ondersteboven halen. Met onder meer de participatiesamenleving als inzet. Wunderbaum doet het. Het acteurscollectief ziet om naar nieuwe manieren om elkaar als naasten te begrijpen.

Ze prikkelen, zegt Cees Debets van Theater aan het Spui. Zetten aan tot denken, maar op een plezierige manier, ‘namelijk zo dat je zin krijgt om het zélf uit te zoeken. Zo van: Hè? Hoe zit dat dan?’ Hij heeft het over Wunderbaum, ‘een collectief steengoeie acteurs die niet weglopen voor de dag van vandaag, superslim en superhumoristisch’.

Theater aan het Spui is pal voor de aanstaande diepdonkerste dagen de plek voor anderhalve week aan voorstellingen en feest rond Wunderbaum. Met ‘dus’ ongewone toneelvoorstellingen, muziekoptredens, en een mee-debatteermoment (claim het Spuikwartier terug!). Maar ook met een copieus diner dat de Wunderbaumpjes eigenhandig en voor de ogen van hun publiek warm bereiden en serveren.

Acteursgoep Wunderbaum besloot in 2013 zijn volstrekt eigen weg in te slaan. Maar niet zomaar een pad. Onder de noemer The New Forest richtten ze een gedroomd vrijdorp op, gingen profetisch getinte theatervoorstellingen maken met denkers en doeners uit de meest diverse maatschappelijke hoeken als inspiratoren, presenteerden ze seminars en ‘interventies’ die tal van mogelijke én onmogelijke alternatieven boden voor de wereld om ons heen. Hun voorstellingen zijn nog steeds als ‘toneel’ te betitelen, zo onderkent Walter Bart van Wunderbaum, maar zijn ook best een tikkeltje ‘manifest’. “Met hoofdletter bedoel ik dat”.

“De burger”, opnieuw volgens Walter Bart, “moet zich weer eigenaar kunnen voelen, houder worden van zijn eigen leven, het heft ferm in eigen handen nemen. Door een opeenstapeling van allerhande crises, door hangijzers rond asielzoekerscentra en privacy, tot schoolkeuze en kinderopvang, is ergens een zwartwitscheiding van geesten ontstaan, is een beweging in gang gezet die de burger tot klant/consument van zijn hoogsteigen bestaan heeft gedegradeerd”. Terwijl tal van de zaken die hij wordt geacht te regelen ondertussen compleet buiten zijn bereik liggen: De participatiesamenleving is aangebroken. “Een wensdenken op het snijvlak van zelf willen en zelf kunnen, van in gaten moeten springen. En daarbij dwingend aangemoedigd worden om de bijbehorende bezuinigingsmaatregelen maar voor lief te nemen”. Volgens Bart is de wereld sinds de start van The New Forest alleen maar dieper in het moeras gezonken. “Echt, het is stilaan tijd voor een revolutie”.

Het programma
De clustering van voorstellingen in het The New Forest Fest gedoopte festivalprogramma komt voort ui t de wens van Wunderbaum om intenser dan een enkele voorstelling lang met een stad, een theater en zijn publiek een relatie op te bouwen. Theater aan het Spui hield eerder dergelijke happenings, onder meer rond toneelschrijver/beeldend kunstenaar Peter Verhelst en muziektheatergroep The Sadists.

Op Wunderbaums bewust activistisch opgezette New Forest Fest wordt onder meer de voorstelling Unser Dorf soll schoner werden gespeeld. Walter Bart: “Met de klimaatbeweging bijna als een zelfstandig personage, een stuk waarin de opwarming gewelddadig wordt stopgezet, en een gewelddadige, cowboyachtige revolutie rond zonnepanelen wordt gepredikt”. Een onrustbare voorstelling over de kolen uit het vuur halen.

Helpdesk
De immer wondere actrice Wine Dierickx speelt de solo Helpdesk. Zij runt Caren’s Company: een helpdesk die voorziet in vrijwel alle diensten en producten. Een gesprek met deze ‘Caren’ is meer dan alleen maar een gesprek: het is een ervaring. Voor haar diverse klanten moet zij telkens andere specialisaties beheersen. Na een tijd raakt ze navoelbaar verstrikt in de geglobaliseerde en übergenetwerkte wereld die zij vanuit haar hooggelegen callcenter (de nog leegstaande Monarch Tower aan de Stadhouderslaan!) aan een touwtje dacht te hebben. Terwijl ze voortdurend nieuwe identiteiten aanneemt komt ze ondertussen steeds verder los te staan van haar oude ‘ik’.

We doen het wel zelf is een muziektheatraal spektakel over het aangekondigde einde van de verzorgingsstaat en de nu glorende participatiesamenleving. Kernvragen zijn: Hoe groot willen wij onze overheid? Voelen we ons in de steek gelaten of zijn we eindelijk bevrijd? “Een punky roadshow”, zo licht Bart toe, “met bottom-up-invloeden en een topdown samengestelde knokploeg van zelfredzame burgers”. Volgens Debets: “De mens in het zonnetje gezet. De viering van de participatiesamenleving. Het zit allemaal in de voorstelling waarin ook bewoners aan het woord komen, en vrouwen uit de Stationsbuurt koken”.

Zoals gezegd: er wordt ook volop gefeest, en gedanst. Tijdens The New Forest Fest zijn er na afloop van We doen het wel zelf twee bijzondere bands: De DSO-band – de huisband van de Dienst Stedelijke Ontwikkeling van de Gemeente Den Haag – en de SZWing – een coverband met medewerkers van de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten van de Gemeente Den Haag. Voetjes los!

Wunderbaum dus. De ‘Rotterdammers’ spelen geregeld in Duitsland, Groot-Brittannië, Brazilië, de Verenigde Staten, Canada – en slaan hun kampement voor tien dagen op in regeringsstad Den Haag. Er wordt dus gefeest. Gekookt voor u. En gegeten. Maar u kunt het ook allemaal zelf doen. De wereld is een draaitoneel. Ik zou er maar bij zijn.

The New Forest Fest door Wunderbaum. Meer informatie op wunderbaum.nl en theateraanhetspui.nl. Telefonisch tickets reserveren: (070) 346 52 72.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s