Erotiek als oerkreet

Kirsten Mulder als Lulu bij Toneelgroep Oostpool

Een mooi meisje dat er aantrekkelijk uitziet als een geschild appeltje. Lulu is haar korte maar krachtige voornaam. Toneelgroep Oostpool waagt zich aan haar gedrag.

Is Lulu je naam, dan is het voor veel mannen uitkijken geblazen. In kunstkringen is zij ook wel het luxeartikel van de ruwe, ongeremde zinnelijkheid genoemd, evenals een mythologische omschrijving voor Slechte Zaken. Mannenvernietigster, net als de op het oog zo verleidelijke Judith van Klimt die nu in het Gemeentemuseum hangt, Verleidelijk totdat, rechtsonder, je dat afgehakte mannenhoofd gewaar wordt. Frank Wedekinds Lulu, zijn negentiende-eeuwse tragedie met een lustmoord als klapstuk, is een tekst waar regisseurs zich steeds weer – vroeger, later of anno nu – aan wensen te wagen, zoals in Nederland Ivo van Hove, Theu Boermans en Johan Doesburg bijvoorbeeld. Bij Toneelgroep Oostpool maakt Marcus Azzini er een koortsachtig kloppend stuk van dat draait om een jonge vrouw die het donkere verlangen om de ander te bezitten tot een radicale daad maakt. Zo radicaal dat zijn tweede deel destijds in beslag werd genomen, zonder zelf daarbij overigens veroordeeld te worden.

De personages die Wedekind in twee delen (Aardgeest en De doos van Pandora) rond het jaar 1900 op papier zette, en die Oostpool samenbrengt, zijn de weerslag van een idee: mensen teruggebracht tot enkele eigenschappen. Als een dierentemmer modelleerde Wedekind ze in zijn ‘monstertragedie’ letterlijk naar het gedrag van mensen en dieren in een circus: hun leven is als een toer die ze goed of slecht volbrengen. Lulu als slang. Overgeven aan Lulu betekent dan ook leven naar de natuur, waar voor angst geen plaats is.

“Lulu gaat steeds op zoek naar ervaringen die ze nog niet kent”, zo verklaart Kirsten Mulder de drijfveren van haar personage, van ‘haar’ Lulu.“Ze is levenslustig, maar niet per se de mannenverslinder voor wie anderen haar houden. Het is haar gewoonweg niet geleerd of gelukt om dierlijk gedrag af te leren, heeft domweg niet meegekregen wat romantische liefde is. Bovendien is ze nooit eens even alleen, altijd omgeven door mannen. Alléén leven, dat durft ze niet, kan ze niet aan. ‘Lulu’ gaat ook over contact maken, kunnen maken.”

Speelbal
Voor Azzini (Angels in America) is Kirsten Mulder de gedroomde hoofdrolvertolkster. Nog in 2014 won zij de Colombina, de prijs voor beste vrouwelijke bijrol, voor haar rol van de argeloze Honey in Who’s Afraid of Virginia Woolf? in de regie van Erik Whien, eveneens bij Toneelgroep Oostpool.

Wedekinds Lulu spelen is een balanceeract. In handen van minder talentvolle regisseurs en acteurs degradeert het al snel tot een sentimentele draak, tot hilarische flauwekul. “Het is best eng om te weten dat straks alle blikken echt op mij zijn gericht”, kijkt Mulder vooruit, straks gestoken in een doorschijnend huidkleurig kostuum dat strak om haar lichaam sluit en versierd is met een felrode bloem. “Gelukkig krijg ik van Azzini de vrijheid om Lulu mijn eigen gezicht te geven. Ik psychologiseer niet haar karakter, niet haar wezen, probeer haar juist heel licht te houden. Want eigenlijk zoekt ze, natuurlijk, net als ieder ander mens, naar liefde. Het is fantastisch om zoveel kleuren en lagen te mogen en kunnen aanbrengen binnen een en dezelfde rol.”

Wedekind was wars van burgerlijke moraal en schijnheiligheid. Maar ja, alsof er nu nog mannen zijn die dergelijk gedrag zouden reageren. “Voor mij is ‘Lulu’ geen pamflet of een stuk over emancipatie. Wel is het een stuk dat gaat over de kracht van de vrouw, een vrouw die geen speelbal is, geen speelbal wil zijn of worden, een vrouw die aldoor zoekt en vecht. Arnon Grunberg schreef in een van zijn Voetnoten in de Volkskrant: ‘Lulu, dat ben ik. En dat is de essentie. Ook in mannen schuilt een Lulu.”

Toneelgroep Oostpool speelt Lulu met ook Kees Hulst, Teun Luijkx en Benja Bruijning. Koninklijke Schouwburg, maandag 21 maart 2016. Meer informatie: toneelgroepoostpool.nl. Telefonisch tickets reserveren op 0900-3456789.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s