Feestbeesten en angsthazen

Maas theater en dans speelt ‘Alice in Wonderland’ (8+)

Van Lewis Carrolls toverboek maakte Maas een spannende en avontuurlijke voorstelling voor kinderen vanaf 8 jaar en ouder(s).

Het was vorig jaar 150 jaargangen geleden dat de eerste druk van Alice in Wonderland van de persen rolde. Het boek is allang niet meer weg te denken uit de wereldliteratuur, waarin Alice onder meer een verlegen konijn, deftige muis, mysterieuze katten, een wrede hoedenmaker, een zingende rat en een onmogelijke tweeling ontmoet.

Kleine meisjes worden allengs groter. Maar in Carrolls vertelling is het precies andersom. Beter gezegd: een jong, klein meisje wordt aldoor kleiner. Alice krimpt, en krimpt, totdat ze door het piepkleine kastdeurtje past en dan met ingehouden adem een fascinerend Wonderland kan betreden. Maar later groeit ze dan weer opeens. Micropsie, macrospie. “Ik ben 1.74 meter,” verklaart Rosa van Leeuwen. Zij neemt bij de Rotterdamse theatergroep Maas de hoofdrol voor haar rekening. “Het wonderlijke is dat in mijn paspoort bij ‘lichaamslengte’ het formaat van 1.64 meter vermeld staat. Dat is dus nooit aangepast.” Verwondering valt haar daarover dan nu opeens ten deel. En verwondering, dat is ook precies waar Alice in Wonderland volgens haar over gaat. “Vragen blijven stellen, precies zoals Alice dat steeds deed, als kind maar juist ook als volwassene. Blijf nieuwsgierig, blijf alles in twijfel trekken.”

In de Alice van Maas speelt volgens Van Leeuwen het wonderbaarlijke decor naast haar een absolute hoofdrol. Decorontwerpster Sanne Danz won niet voor niets dit jaar de Zilveren Krekel voor meest indrukwekkende podiumprestatie voor haar vernuftige bedenksels. Maas werd daarnaast voor deze productie genomineerd voor de Zapp Theaterprijs 2016.

Theepotten
Bij Maas is Alice in Wonderland een kleurrijk maar ook verbazingwekkend spektakelstuk, een gebeurtenis waar voortdurend iets spannends op stapel staat – zoals het dit verhaal betaamt. Van Leeuwen beschrijft haar theateravontuur: “De muren en de vloer: opeens komen ze op me af, terwijl een van de theepotten werkelijk tot aan mijn wang reikt.” En toch heeft deze Alice zelf helemaal niet in de gaten dat zij het is die verandert. “Nee, in haar ogen is het juist haar omgeving die verandert.”

Humpt Dumpty
De rol van Alice staat haar erg nabij. Ook al omdat op de Toneelschool in Arnhem de directeur bij het afstuderen in 2013 haar karakteriseerde als een ware Alice-op-groot-formaat. “Want altijd had ik tóch nog een vraag.” Van al de figuren en in de verte zelfs Jeroen Bosch-achtig aandoende schepsels die in Carrolls boek en ook in deze voorstelling voorbijtrekken, heeft Humpty Dumpty het hart van Rosa van Leeuwen gestolen, eigenlijk al toen ze op haar twaalfde voor het eerst het boek las. “Waarom? Hij is een ontroerend en kwetsbaar typje, hij redeneert volgens een geheel eigen logica en heeft zo zijn eigen manieren van zeggen en doen. Dat is best bijzonder, zeker voor iemand die eruitziet als een levensecht ei. Toch is hij voor mij een filosoof in de dop.”
In de ‘Alice’ van Maas staat naast de wonderbaarlijke, onnavolgbare tekst van Carroll ook Danz’ decor centraal. “En Djurre de Haan van Akward i heeft muziek gecomponeerd en een liedje gemaakt van Carrolls gedicht A Boat Beneath a Sunny Sky. Dat vormt trouwens de afsluiting van Carrolls tweede Alice-boek Through the Looking-Glass dat we in deze voorstelling ook spelen. En zelf zing ik een slaapliedje in deze voorstelling”. Toen ze vernam dat ze in deze voorstelling zou gaan spelen, is Rosa het boek gaan herlezen. Tegenwoordig is ze in het bezit van een chique uitgave waarin de twee Alice-delen zijn samengebonden, voorzien “van die fantastische etsen van Floor Rieder.”

Rosa van Leeuwen speelt net zo lief voor volwassenen als voor kinderen. Op dit moment speelt ze ook de rol van Nora in Crashtest Ibsen: Nora bij Moeremans&Sons. “Voor kinderen speel ik niet anders, zet geen stemmetje op of zo. Je moet ze als je gelijke behandelen, niet kinderachtig overkomen.” Wel signaleert ze een groot verschil in de manier waarop het publiek van familievoorstellingen reageert. “Kinderen vragen je de oren van het hoofd. Na voorstellingen voor volwassenen maak ik dat zelden mee.” En, o ja, haar lievelingsthee is gember met een beetje rode peper.

Maas met ‘Alice in Wonderland’ op zondag 3 april 2016 in de Koninklijke Schouwburg. Meer informatie op maastd.nl en ks.nl. Telefonisch tickets reserveren: 0900-3456789.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s