Een vingerafdruk van de stad

Het Nationale Theater in zesdelige theaterreeks ‘The Nation’

Wat is er gebeurd met de elfjarige Ismaël uit de Schilderswijk? Politieagenten, jihadisten, ondernemers, politici, gutmenschen, journalisten – iedereen bezit een stukje van de puzzel.

Wat is de huidige staat van de natie, te beginnen die van Den Haag? Eric de Vroedt, aankomend artistiek directeur van Het Nationale Theater, beet zich het voorbij jaar en trouwens ook de komende maanden nog, als een hedendaagse ‘muckraker’ zich onderdompelend, ploeterend en wroetend vast in alle denkbare hoeken, gaten, kieren en krochten die de regeringsstad rijk is. Dat deed hij door op bezoek te gaan bij uiteenlopende organisaties in de stad, bottom-up gesprekken te voeren met bewoners en vertegenwoordigers van instellingen, en hier en daar, nu en dan een dagje mee te lopen.

Het resultaat: het caleidoscopisch opgezette The Nation, een zesdelig stadsfeuilleton, à la Netflix, door De Vroedt zelf geschreven en geregisseerd, en geconstrueerd rond de zoektocht naar een zekere Ismaël. Den Haag, bestuursstad en zelfverklaard stad van internationaal recht en veiligheid fungeert als betekenisvol decor. De Vroedt heeft een voorkeur voor theater dat de vinger nauwlettend aan de pols van de tijd houdt, getuige Race, zijn debuut in Den Haag; en de tiendelige serie mightysociety die hij tussen 2004 en 2012 maakte. Geëngageerd theater over actuele kwesties.

De achterkant van Den Haag, van Nederland misschien wel. In het gelijknamige boek beschrijven auteurs Pieter Tops en Jan Tromp de alarmerende verwevenheid van de maffiaanse onderwereld met de laag van op het oog keurige bestuurders in het zuiden van Nederland. Hoe staat het Den Haag er in dat verband voor? Neem de onverkwikkelijke kwesties rond Hernandez of die van Chandrikasing die op Hollands Spoor zijn dood vond. Firma MES is bezig aan een theaterdocument over die laatste affaire.

The Nation heet in de bewoordingen van Het Nationale Theater ‘een spannende theaterthriller over de op hol geslagen Nederlandse multiculturele samenleving’, waarvan de zes losse delen trouwens probleemloos ook afzonderlijk geconsumeerd kunnen worden.

De eerste drie delen, in feite ‘works in progress’ worden in Den Haag gepresenteerd, maar gaan pas straks, in juni, officieel in première tijdens het Holland Festival, nota bene in Amsterdam. Na de zomer volgen deel vier tot en met zes. Het geheel mondt in november uit in binge-kijken in het theater, een theatermarathon zoals De Appel die maakte en vorig seizoen Borgen, als alle delen aaneengesloten te zien zijn in de Koninklijke Schouwburg.

De eerste drie delen van de door De Vroedt geschreven reeks zijn al klaar, van de zomer werkt hij aan de laatste drie.

Verhoorkamer
Het openingsdeel spitst zich toe op gebeurtenissen in de verhoorkamer van het politiebureau aan de Heemstraat, licht actrice Antoinette Jelgersma, vast verbonden aan Het Nationale Theater toe. “Ismaël is als verdachte van het gooien van een steen door een ruit opgepakt, wordt verhoord en is bij gebrek aan bewijs weer vrijgelaten, maar lijkt daarna spoorloos verdwenen. Ik speel zijn pleegmoeder, de vijftigjarige Ida, en heb naast hem een tweede kind geadopteerd, beiden van verschillende afkomst. Ida werkt voor de voedselbank, zit in het bestuur van Theater Spinoza en is getrouwd met de gemeentesecretaris. Waar ze woont? Ik zou zeggen: het Regentessekwartier. Mijn rol trekt straks ook door in de andere delen, en daarnaast speel ik in dit stuk wat kleinere dubbelrollen. Ik ben dit jaar dus onder de pannen,” lacht ze.

Undercover
Het voorval rond Ismaël is de opmaat tot een theatrale zoektocht. “Je krijgt in het eerste deel onder meer een beeld van de interne verhoudingen binnen de politie en de jeugdzorg, maar ook wordt ingezoomd op de biologische moeder en zijn pleegouders” zegt Jelgersma. “In latere delen wordt ook de rol van de media en die van de ouders van het jongetje in de verf gezet. Aan het eerste deel is daarnaast het roemruchte undercover-boek Ik was een van hen van Maarten Zeegers als een kleurenfilter heen gelegd.‘

Het Nationale Theater: The Nation. Aflevering 1 t/m 3 spelen in maart, april en mei 2017 als losse delen in de studio’s van Het Nationale Theater. De marathon is vanaf zondag 5 november 2017 in de Koninklijke Schouwburg.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s