Turkse cultuur en muziek centraal op Festival Grand Bazaar

Selim Dogru is artist in residence

Grand Bazaar, zo heet een nieuw vierdaags festival in Den Haag waarin de Turkse cultuur vanuit de muziek wordt belicht. De Turks-Nederlandse componist Selim Doğru is voor de eerste editie artist in residence.

“Dwalend door de Grote Bazaar van Istanbul bevind ik me in een totaal andere wereld en een andere tijd. De kluwen van 58 straten en straatjes waar meer dan duizend winkeltjes en kraampjes hun koopwaar aanbieden, met name aardewerk, specerijen, lederen jassen, gouden sieraden en tapijten, is een van de grootste ter wereld. Maar je kunt er ook heerlijk eten. En het is een graadmeter voor de Turkse economie, een soort van Wall Street.”

Twintig jaar geleden toog Selim Doğru (1971) naar Nederland. Hij groeide op aan de oevers van de Bosporus, op het grensvlak van Europa en Azië, lees: West en Oost. “Deze beroemde en uitgestrekte bazaar,” vertelt Selim Doğru, “is geheel overdekt. Heel Istanbul en verder alle windstreken, van rijk tot arm trekt er aan je voorbij. Als kind was ik er vaak te vinden.”

Voor de allereerste aflevering van Festival Grand Bazaar die het komend weekeinde op stapel staat is Selim Doğru artist in residence. Toen hij een tijd geleden een nieuw onderdeel kwam pitchen voor het programma Turkish Delight in het Zuiderstrandtheater, bleek er zoveel geestdrift voor zijn plan te bestaan dat het prompt werd omgedoopt tot Festival Grand Bazaar – en vier dagen lekker lang, met hemzelf als muzikale spil van de openingseditie.

Doordat hij ontsproot tussen Turkse, Griekse, Armeense en Joodse buren en hun culturen kan hij, als componist, putten uit een arsenaal aan klankwerelden. In zijn hoedanigheid van artist in residence tekent hij voor zowel het openingsprogramma als het slotakkoord van Festival Grand Bazaar.

Doğru’s composities weerklinken als cross-overs van klassieke en hedendaagse muziek, van barok en wereldmuziek tot elektronisch gedreven klanken. Hij componeert theatermuziek maar ook kinderliederen, en voor draaiorgel. Zijn werken zijn in binnen- en buitenland uitgevoerd in allerlei bezettingen, van symfonieorkest tot zigeunerband.

Vrijdag is de openingsavond, in de Nieuwe Kerk. Samen met het reART Ensemble voert hij daar zijn gloednieuwe compositie ‘Nederland’ uit, een werk dat volgens hem ‘de ritmes, de melodieën en de spirit van deze plek vertolkt’. “Deze avond staat in het teken van de grand bazaar in Istanbul. Bezoekers worden niet alleen getrakteerd op een muzikale belevenis maar er wordt in de kerk ook een bazaar ingericht.

“Er zijn kraampjes en straatverkopers, kinderen lopen rond om spullen te verkopen, er zijn waarzegsters, en er is volop eten en drinken. Later, tijdens het muziekoptreden, blijken al de verkopers ook de zangers van het concert te zijn, onder wie drie westerse operazangers. En onder hen Ezgi Köroğlu, zij trad eerder deze week op in het Concertgebouw in Amsterdam.”

Hij voelt zich bruggenbouwer. “Ik probeer om onverwachte concepten te ontwikkelen en zo culturen, mensen en muziek dichter bij elkaar te brengen. Het moet zijn alsof we samen in een kroeg zitten, natuurlijk en warm.”

Seventies
Voor het slotstuk van het festival ‘De jaren 70 in Turkije’, maandagavond in Theater aan het Spui, neemt Doğru bezoekers aan de hand van tv- en filmfragmenten, verhalen, foto’s en heel veel muziek mee in een tijdcapsule, een tijdmachine vol weemoed naar de jaren zeventig in Turkije. Hij schetst een beeld van het dagelijks leven van toen en maakt een selectie van nog immer populaire Turkse pop-, volks- en filmmuziek.

“Alle presentaties en liedteksten worden van boventiteling voorzien.”   Ook heeft hij zangeres Getty ‘Teach-In’ Kaspers weten te strikken: “Een sterk accent ligt op 1975, het jaar dat Turkije voor het eerst meedeed aan het Eurovisie Songfestival. Dat werd gewonnen door Teach-In. Kaspers is verderop dat jaar in Turkije op bezoek geweest en heeft er vele mooie herinneringen liggen. Op het podium hebben we een live interview met haar en daarna zingen we ‘sing-along’ haar liedje ‘Ding-a-Dong’.”

Doğru tuigt voor dit programma voorts een vijftigkoppig koor op uit leden van de Haagse Theatergroep Eskalibur, waar mensen met én zonder een verstandelijke beperking samen voorstellingen maken.

Onderdeel van het festivalprogramma is ook een tot Lahay gedoopt saz festival, in de Nieuwe Kerk, dat uiteraard volledig in het teken staat van het gelijknamige Turkse tokkel- en snaarinstrument. Jonge Haagse talenten van de Haagse AKM muziekschool staan dan zij aan zij met gevestigde namen als Zeynel Demir, Mutlu Kizilgedik en Eren Akasahin.

In het festival treedt ook popster Rafet el Roman op, in het Zuiderstrandtheater. Het initiatief brengt overigens Zuiderstrandtheater, ProJazz, Yunus Emre Institute, het Haags Theaterhuis, Stichting Anton Constandse en Het Nationale Theater bij elkaar.

Festival Grand Bazaar, vrijdag 6 t/m maandag 9 december, diverse locaties. Meer informatie: www.festivalgrandbazaar.nl

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s