Fonds Podiumkunsten (FPK) deelt geld 2021-2024 uit; Den Haag verliest opnieuw
Subsidies zijn er in soorten en maten. Opnieuw zijn er piketpaaltjes geslagen, nu door het Fonds Podiumkunsten (FPK). Maandag maakte het haar besluiten bekend. Wederom loopt het culturele middenveld van de podiumkunsten in Den Haag klappen op.
Door Eric Korsten
Voor het tijdvak 2021-2024 lopen momenteel verschillende subsidierondes door elkaar heen voor de cultuursector, landelijk en plaatselijk. Samen met het advies van de Raad voor Cultuur die in juni adviseerde over de Basisinfrastructuur (BIS) voor landelijk toonaangevende instellingen, betekent de beoordeling van het FPK een belangrijke blauwdruk voor het culturele veld voor de komende vier jaar.
Met ingehouden adem wachtte de gehele podiumkunstensector op het oordeel van het FPK, huiverde bij voorbaat omdat haar budget met 15,8 miljoen euro is gekrompen. En dat alles nog eens buiten de diepe pijn die ‘corona’ momenteel op zichzelf al bij hen slaat.
Scorebord
Opera2Day uit Den Haag komt als een van de gelouterde winnaars van de rituele vierjaarlijkse dans uit de bus, in dit geval dus uit de ruif van het FPK. Het opera-initiatief rond Serge van Veggel toucheert straks jaarlijks (600.000 euro, 280.000 euro meer dan nu). Twee maanden geleden was de club in het Meerjarenbeleidsplan 2021-2024 voor de stad Den Haag al goed voor € 430.000.
“Dit voelt dubbel,” zegt Serge van Veggel, artistiek directeur van Opera2Day. “Want sommige partijen met wie we samenwerken of samenwerkten zijn buiten de boot gevallen. Nu we door gemeente en Fonds positief beoordeeld zijn, kunnen we verder op het ingeslagen pad van de laatste jaren. Achterover leunen? Nee, de toegekende bedragen zijn keurig in verhouding met de prestatie die je wordt geacht te leveren, wel kunnen we de bedrijfsvoering verbeteren en wordt het makkelijker om plannen te maken.”
Onder de FPK-koplopers uit Den Haag bevindt zich eveneens elektronisch muziekfestival Rewire. Dat krijgt jaarlijks naast de drie ton euro’s van Den Haag voortaan vrijelijk 200.000 euro van het FPK te besteden. Holland Dance Festival springt er, na jaren van gedwongen spaarzaamheid ook uit bij het FPK, met € 350.000 waar het eerder € 125.000 had. Het Haagse dansgezelschap Kalpanarts maakt met € 125.000 haar debuut bij het FPK en was eerder in het Kunstenplan voor Den Haag ook al in de prijzen gevallen.
Het New European Ensemble wint, een kleine ton, naar nu 300.000 euro. Matangi ontvangt € 75.000, terwijl het in de Haagse kunstenplannen juist het onderspit dolf. Daarnaast zijn er kleine lichtpuntjes voor Festival Classique (naar € 50.000); De Betovering (€ 37.500) en het India Dans Festival (€ 25.000).
Slagwerk Den Haag (officieel geregistreerd in Amsterdam) gaat van 300.000 naar 400.000 euro; en WArd/WaRD (kind aan huis bij danshuis Korzo) gaat van € 360.000 naar € 400.000. Tonality (Rembrandt Frerichs, Tony Overwater) gaat van € 150.000 terug naar € 125.000.
Verliezers
Ciconia Consort alsmede Haagse instellingen als toneelcollectief Firma MES, dansgezelschap Meyer-Chaffaud, OFF Projects (choreograaf Amos Ben-Tal), de dansgroep van Lonneke van Leth en de slagwerkers van Percossa wisten niet door de hoepel van het FPK te springen, ook al hadden zij daar hun hoop bij voorbaat niet te zeer gevestigd.
Een bittere pil krijgen vooral die ensembles toegediend die vanaf 2021 naar nul gaan: JAZZ in Motion (Yuri Honing, Joost Lijbaart) van 160.000 euro naar 0; Ensemble Klang van 200.000 naar 0; Dansgezelschap Another Kind of Blue rond David Middendorp van 273.000 naar 0. Ook Korzo krijgt nul op haar rekest, maar als ‘ontwikkelinstelling’ is het inmiddels opgenomen in de BIS.
“Na het advies van de gemeente Den Haag is dit een nieuwe teleurstelling”, slikt artistiek directeur Dick van Gasteren van het Ciconia Consort weg. “71 instellingen werden positief beoordeeld door het Fonds, maar voor hen is er helaas geen geld. We hadden er niet erg op gerekend, maar het Fonds had wel onze redding kunnen zijn. Wat je nu ziet is dat ‘fair pay’, eerlijke beloning, leidt tot verschraling van het aanbod.” Hij blijft niettemin strijdbaar: “We zijn nog in gesprek.”
Marije van Rest van Firma MES: “Door de bezuinigingen op het Fonds vallen we buiten de boot. Jammer, maar wel hebben we een positief advies van ze op zak. We staan nummer zeven op hun B-lijst. Daar koop je niets voor, tenzij er extra geld voor het Fonds komt.”
Hoepels
Het FPK eiste instellingen door hun hoepel te springen – maar moest zelf ook door een hoepel: haar budget is met 15,8 miljoen euro gekrompen tot 17 miljoen euro. Er werd meer dan 50 miljoen euro aangevraagd. Dit gegeven leidde tot scherpe keuzes. Liefst 43 instellingen verliezen hun subsidie. Van de 202 subsidieaanvragen bij het FPK werden er slechts 78 gehonoreerd. Onder hen bevinden zich 33 nieuwkomers. Overigens belandt de helft (54%) van het subsidiegeld in Amsterdam.
Meer informatie: https://meerjarig.fondspodiumkunsten.nl/