Over

Welkom
Welkom op mijn weblog! Fijn dat u een kijkje neemt!

Dit blog is gewijd aan twee van mijn passies: journalistiek en theater. De zaken waar ik mij het meeste mee bezig houd en waar ik graag over schrijf zijn kunst & cultuur, in het bijzonder theater, muziek, dans, cabaret en mengvormen daarvan.

Gauw gehoord is snel vergeten
Dat is mijn motto. Een langzaam in de vergetelheid weggesukkelde zegswijze die poogt uit te drukken dat iets dat alleen kort in het nieuws is, niet werkelijk doordringt. Erover blijven schrijven en berichten is de enige manier van journalistiek die een onderwerp doet beklijven. Bij u, bij mij.

Dat is wat ik met dit weblog beoog. Daarmee raakt de journalistiek organisch aan theater. Want beide vakgebieden zijn vluchtig van aard: met de krant van vandaag wordt morgen immers de vis verpakt, ergo: de voorstelling van vandaag is morgen niet meer te zien.

Daarom alhier ‘van allerlei dingen die voorbijgaan’ maar die, door erover te schrijven, toch voortleven. Al is het een beetje en zou het enkel en alleen maar mijn eigen herinnering zijn.

Freelance
De artikelen die u hier vindt zijn gepubliceerd in bladen waar ik freelance voor schrijf, waaronder weekblad Den Haag Centraal, theatertijdschrift Scènes en andere bladen als het theatertechnische vakblad Zichtlijnen en TheaterMaker.

Voor publieke stadsomroep Den Haag FM maak ik wekelijks, van samenstelling en techniek tot live presentatie het live magazine Kunstlicht.

Elevator pitch
Ik ben een creatieve en daadkrachtige communicator, met meer dan 30 jaar brede ervaring in de achterzak op vrijwel alle aspecten van marketing en communicatie, gemixt met een ‘hands on’ mentaliteit en doses humor. Ik ben allereerst gericht op het behalen van (commerciële) targets en ben in staat om organisaties optimaal voor de bühne verkopen.

Ik ben werkzaam geweest voor een aantal A-merken binnen de kunst- en cultuurwereld zoals Nationale Opera & Ballet, Theater aan het Spui, Codarts, Theater Zuidplein en Theater aan het Spui. Ik ben een netwerker pur sang en beschik over veel ervaring rond branding, tekstschrijven, merkpositionering, direct marketing, public relations en nichemarketing.

Loopbaan
Na mijn studie aan de academie voor de journalistiek in Tilburg medio jaren tachtig, werkte ik eerst als freelance journalist en daarna als marketingcommunicatiemedewerker voor verschillende theaters, waaronder Schouwburg Tilburg, Theater aan de Haven en Theater aan het Spui (Den Haag), Theater Zuidplein (Rotterdam) en Nationale Opera & Ballet (voorheen Het Muziektheater Amsterdam).

In mijn werk en werkzaamheden, die beide zijn gestoeld op vakmanschap en integriteit, ga ik altijd analytisch, creatief en proactief te werk en handel ik op basis van resultaatgerichtheid en klantgericht. Ik heb een groot inlevingsvermogen en houd van een flinke dosis inzet en flexibiliteit. Ook het coachen van mensen om me heen vind ik van groot belang. Plannen en organiseren zitten me in het bloed en ik beschik over een overeenkomstig leervermogen.

Kerncompetenties
• Creatief
• Analytisch
• Flexibel
• Resultaatgericht
• Hands-on

Werkzaamheden
• Het opstellen van strategische en operationele marketing- en communicatieplannen, ook op deelgebieden (website, interne communicatie, direct marketing, vriendenclubs).
• Het uitvoeren van campagnes voor theaters, festivals, theatervoorstellingen, musea en andere projecten.
• Het initiëren van de inzet van (bijzondere) marketinginstrumenten; van originele marketingacties, mogelijkheden voor sponsoring, webcommunicatie, educatietrajecten en het uitbrengen van magazines, brochures en kranten.
• Copywriting.
• Redactie, van concept tot realisatie (print, online).
• Journalistieke producties (print, radio).
• Visie op klantenopmerkingen, klachtenbeheer.

Wat kan ik voor u betekenen?
U kunt mij ‘los’ of ‘vast’ contracteren voor marketing- en communicatieadvies, als uitvoerend marketeer, als copywriter, als persvoorlichter en/of als initiatiefnemer van projecten. Als copywriter ben ik als geen ander thuis in het genre van het interview. Ik ben te engageren als presentator, producer, voice-over, verslaggever/reporter en discussieleider.

Conceptueel
Mijn marketing- en communicatieplannen vertrekken vanuit een artistieke visie maar leggen de focus op het bereiken van doelgroepen en verdienmodellen. Met heldere, inventieve concepten en ideeën krijgen deze marketingstrategieën vorm. De plannen en concepten eindigen in actielijsten, speerpunten of aanbevelingen.

Ten grondslag aan mijn opvattingen over marketingcommunicatie liggen de volgende vragen:
Hoe penetreren we de bestaande markt en hoe bereiken we een nieuwe markt? Welke nieuwe producten kunnen we ontwikkelen om de bestaande doelgroepen te bereiken of om nieuwe doelgroepen aan te boren?

Meer weten
Wil je in contact treden of meer informatie? Stuur een e-mail naar: info@erickorsten.nl

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s