‘Cancel culture’ in beeld gebracht

Fotograaf Anoek van Nunen biedt artiesten een podium tijdens de ‘lockdown’.

Eerst alles geannuleerd, daarna door voor maar dertig, en nu opnieuw alles potdicht.

Fotograaf Anoek van Nunen (1975) zet ondanks of juist dank zij de huidige, overrompelende ‘lockdown’ artiesten opnieuw fel in de schijnwerpers. In de zaal waar het feest niet doorging. Met haar project Cancelled’, by Anoek legt ze een vijfentwintigtal bekende podiumpersoonlijkheden op de gevoelige plaat vast. “Ik merkte dat de eerste annuleringsgolf, die van maart een enorme uitwerking had, en ben daarna gaan nadenken over wat mijn bijdrage zou kunnen zijn.”

Twee maanden geleden startte ze haar initiatief, dat later moet resulteren in een expositie en een koffietafelboek. “Het Fotomuseum, of een reizende expo langs theaters, dat zou fantastisch zijn.”

De opbrengst gaat straks naar een cultuurfonds. “Zo stop je het weer terug in waar het allemaal vandaan komt.”

Ze kwam op het idee toen de Haagse trompettist Michael Varekamp en pianist Wiboud Burkens in maart hun première van Swingin’ New Orleans in rook zag opgaan. “Ik had de campagnefotografie voor ze gedaan. Toen ik de ontreddering op Varekamps gezicht zag, dacht ik ogenblikkelijk: dit moet ik vastleggen. Toen kwam ik op het idee om artiesten te fotograferen in een lege zaal. Zo kan ik laten zien hoe ingrijpend annuleringen voor ze zijn – en wat Nederlandse muziek-en theaterliefhebbers moeten missen.”

Iedere artiest, maar soms ook mensen achter de schermen, legde ze drie keer vast. Eerst in close-up, de tweede vanuit de zaal op een leeg podium. “Er is alleen geen band of cast aanwezig, geen decor, geen entourage. Alleen de artiest is zichtbaar, alleen, in de schijnwerpers.” Bij het laatste beeld is het letterlijk uitzoomen. “Daardoor wordt pijnlijk zichtbaar wat zij zien: Een lege zaal met rijen rode theaterstoelen die stuk voor stuk niet bezet zijn.”

Na de eerst, vrijelijke vingeroefening met Varekamp en Burkens is ze het concept verder gaan uitwerken. Vervolgens strikte ze artiesten, van wie ze er een aantal in haar ‘rolodex’ heeft staan omdat ze zelf immers ook bekendheid geniet als visagiste en ‘hair en make-up artist’. Ook benaderde ze verschillende impresariaten.

Een hele trits aan bekendheden heeft ze aldus voor haar lens gekregen.

Cabaretier Freek de Jonge werd gefotografeerd in de Leidse Schouwburg, operazangeres en comédienne Francis van Broekhuizen en volkszanger Dries Roelvink in het Amsterdamse Concertgebouw. De Haagse Dutch Don’t Dance Division op de dag van annulering – frontaal vóór een gesloten Koninklijke Schouwburg. Ook contrabassist Domenic Seldis werd op de gevoelige plaat vastgelegd, net als Martine Sandifort, Joris Linssen, Henk Westbroek. In de toekomst, want het project loopt door, zullen nog de namen worden toegevoegd van onder meer Richard Groenendijk, Lee Towers en de Haagse popster Tim Akkerman.

Al met al levert het een tijdsbeeld, een tijdsdocument op, een nieuw licht op het toch al beladen begrip ‘cancel culture’. “Ik dacht dat een serie van tien wel mooi zou zijn, maar met de afspraken tot eind januari erbij zit ik nu al op 23. Nooit gedacht dat deze aanpak zo zou leven bij artiesten.”

Voor het welslagen dit project had de ‘domme lockdown’ zogezegd op geen beter moment kunnen toeslaan… Van Nunen lacht een wrange lach: “Eigenlijk wel hè.”

Anoek van Nunen, Cancelled, by Anoek. Meer informatie: http://www.anoekvannunen.nl

Plaats een reactie