Happy end voor gruwelijk sprookje

Stella Den Haag speelt Repelsteeltje

Met Niemand weet, niemand weet rijgt theatergroep Stella Den Haag een derde sprookje aan zijn parelketting. In het verleden bracht de groep Bianca en de Jager (Sneeuwwitje) en Joris en de Draak uit.

Cello speelt ze, verdomd mooi cello. Zo onwerkelijk mooi dat, als op een dag de prins uit het dorp voorbijloopt, deze geheel door het spel van Esmeralda van streek raakt. Haar vader, die met de op slag verliefde prins aan de praat raakt, wordt opschepperig van zoveel aandacht: dat zijn dochter de mooiste is en stro tot gouddraad weet te spinnen. Nou, vooral dat laatste wil de hebberige prins van het dorp van zeewind, zeeplucht en zuchtende molenwieken wel eens zien dan. En mocht het niet waar zijn wat de molenaar zegt, zal hij worden opgeknoopt, voegt hij er dreigend aan toe.

Tja: de sprookjes van de gebroeders Grimm zijn vaak te gruwelijk voor woorden. Gevolg: het ongelukkige meisje wordt in een toren opgesloten om te bewijzen dat ze goud kan spinnen. Op de valreep krijgt ze hulp van een aardmannetje en slaagt ze in haar missie. Maar wel ten koste van de belofte dat ze haar eerste kindje aan het onooglijke, gevoelloze gnoompje zal afstaan. En zo geschiedt. Bijna althans.

Muziek speelt in deze familievoorstelling een belangrijke rol, zoals meestentijds bij Stella, en zijn de sfeer en de toon, ook zoals te doen gebruikelijk, broos en delicaat. Niettemin heeft de uitermate boosaardige ondertoon van het sprookje de bovenhand. Verzachten doet Stella daaraan niet al te veel, hoewel, uiteraard, het stuk uitmondt in een happy end.

Misschien is het brute karakter van het sprookje de oorzaak van een wat minder verfijnde voorstelling dan Stella ons doorgaans voorschotelt. Of misschien ligt het aan het acteerspel, dat, tuurlijk, nog aan nuance en rust kan winnen. Toch meen ik dat Niemand weet, niemand weet een bruggetje te ver is, voor Stella, maar vooral voor kinderen van zes jaar, voor welke leeftijdsgroep de voorstelling bedoeld is. Met name de laaghartige, snode elementen uit het verhaal zijn te realistisch en kunnen echt angst inboezemen, terwijl het taalgebruik voor deze doelgroep soms juist wat te ingewikkeld gekozen lijkt. Daardoor lijkt de voorstelling nu en dan te zweven en wordt er weleens over de hoofden van de jonkies heen gespeeld.

Niemand weet, niemand weet door Stella Den Haag. Tournee door Nederland. Nog te zien in het Stella Theater Den Haag op zondag 18 oktober tijdens Festival De Betovering. Meer informatie: www.stella.nl.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s